DEMOT, palaute moduuli 1

PALAUTE NÄTYLI 2021 Moduuli 1: Teatterin tyylilajit, dramaturgia, improvisaatio


  • Tragikomedia: Anton, Yolanda, Jaakko, Katri, Silja, Matleena, Susan
    • Lähdettiin sana-assosiaatioista liikenteeseen
    • Kuolema, synti, sieltä lähti sitten kehkeytymään
    • Kohtuu-normaali tilanne, mutta päähenkilölle uusi juttu oli ajatuksena
    • Teksti eli aika paljon prosessin läpi
  • Antonilla laaja vastuu päähenkilönä, mutta kaikki ne sivuhahmot olivat myös todella mielenkiintoisesti rakennettuja jokaisella oli pieni yksinkertainen ominaisuus, joka teki siitä hahmosta todella mielenkiintoisen
  • Esim Yolandan hahmo on treffeillä, mutta sekin oli niin mielenkiintoinen, että olisi halunnut nähdä spin-offin Yolandan hahmosta, se oli myös kiehtovasti rakennettu se hahmo
  • Jaakolla oli kaveri, mutta myös kirkkoherra
  • Oli kutkuttavaa katsoa reaktioita, kun Anton saarnasi täysillä ja kirkkoherra oli että ei ei ei ei
  • Isässä oli huomioita ehkä 30 sekuntia, mutta kun se oli niin hyvin rakennettu, se jäi mieleen
  • Teit sen niin täysillä, että siitä tuli sympaattista, kamalasti on asiaa mutta ei pysty sanomaan mitään, ihana tyyppi
  • Vs. Ronski hahmo, kaksi ihan erilaista, kumpikin täydellisenä Matleenan tekemänä. Pystyy vaihtamaan roolista toiseen kohtauksen sisällä.
  • Silja lääkärinä, tulee ihan hirveällä vauhdilla sisään, nappasi toiminnan käyntiin. Ainakin alussa oli sellainen todella herttainen lääkäri, että kuinka kohdellaan
  • Sitten kun Susanin toinen lääkäri tuli sisään, Siljan vaihtui hyvin, oli koomillisia elementtejä
  • Ajoitukset olivat hienoja, olivat koko ajan oikeassa paikassa iskut
  • Ei tiedetä, mikä meni pieleen, tahti ja rytmit olivat hyviä ja oikeassa paikassa
  • Tragikomedia, oli sekä tragedian, että komedian aineksia, vaikka olisi voinut olla vain tragedia, oli saatu tuotuja kivoja keventäviä asioita, miten tehdään ja sanotaan jotain asioita.
  • Hyvää mustaa huumoria oli kaikilla hahmoilla
  • Hienosti näytelty, kaikki hahmot uskottavia ja hauskoja, läsnäolevia
  • Ryhmän yhteistyö toimi hienosti, kemia oli aukotonta ja luottamus kunnossa
  • Rakenteen ja dramaturgian ja hahmorakentamisen kannalta hienosti rakennettu
  • Tosi hyvin osasitte käsikirjoituksen rakentaa, ne pointit mitä oltiin dramaturgiassa harjoiteltu näkyivät sieltä hienosti.
  • Vitun hyvä!
  • Todella upee orgaaninen kokonaisuus, tarkkoja havaintoja ihmisistä, kaikilla oli pimee puoli, mikä on myös helvetin hauskaa
  • Prosessin alkupuolella mietitytti, että on lähtökohdat koko illan juttuun, mutta älyttömän hyvä että saitte sen vedettyä tohon
  • Läsnäoloa ja kontaktia oli kiva kattoa. Sinne ravintolaan olisi itsekin halunnut
  • Shakespeare: Ulla, Nati, Aino
    • Prosessi lähti tekstin lukemisesta, päätettiin tehdä Shakespeare
    • Ensin mietittiin että 3 eri näytelmää joita yhdistää teema, sitten päädyttiin Romeoon ja Juliaan
    • Sitten valittiin tuo ja alettiin sovittamaan sitä
  • Selkeät ja nopeat roolinvaihdot
  • Luonnollinen, kehollinen preesens näyttelijättä
  • Uskottavat roolit
  • Vaikka ei kronologinen, selkeä ja helposti seurattava dramaturgia
  • Ei tuntunut Shakespearilta, koska oli niin kiinnostava seurata, ei ollut ollenkaan tylsä
  • Saatu tehtyä mielenkiintoinen vanhasta tekstistä
  • Vaikuttava!
  • Oivaltavasti rakennettu kohtauskokonaisuus
  • Tekstin rytmi, vaikka hankalaa, kulki tosi hienosti kaikilla
  • Intensiivinen esitys, piti otteessaan koko ajan
  • Tekemisestä huokui rauha, vaikka oli vaihtoja ja muita, soljuva
  • Upeaa katsoa intensiivistä läsnäoloa, preesens oli sellainen, ettei ollut mitään turhaa
  • Kaikki oli mietittyä ja eteenpäin menevää, ei tehdä ylimääräistä mutta tehdään isosti, asiat saivat merkitystä
  • Myös teksti sai merkitystä, joka ei ole Shakespearen kohdalla läpihuutojuttu, teksti on kuitenkin 400 vuotta vanhaa melko outoa läppää
  • Farssi: Katri, Rafael, Tomi, Janette
    • Liikkeelle lähdettiin brainstormauksesta
    • Impro oli enemmän keino luoda hahmoa, kuin tekstiä
    • Vika vaihe oli, että treenattiin ja harjoiteltiin tekstiä ja luotiin sitä
    • Matilta tuli tarkennuksia
    • Energian ja rytmin kanssa oli ongelmia, mutta kun kävelin nollasta ja ihmiset näkee mut ja alkaa nauramaan, kaikki vaan meni
  • Löydetty hienosti balanssi, että on kiinnostavia juttuja mutta tosi simppeleitä loppujen lopuksi
  • Hienosti mietittyjä yksityiskohtia, tosi arkisista jutuista niinkuin illallisesta väännetty iso katastrofi
  • Kaikki vetivät roolinsa helvetin hyvin, kaikki olivat just siinä tekemässä
  • Tällaisessa rytmi tosi tärkeä ja pysyi ihan tosi hyvin
  • Oli tosi mielenkiintoista katsoa koko ajan, ei tullut ihme outoja juttuja
  • Hyvin reagoitte toisiinne, oli vtusti tekstiä ja olitte kaiken itse käsikirjoittaneet ja vielä muistitte sen
  • Siellä oli niin paljon niin hyviä läppiä, nauratti jo se, että tiesi että kohta tulee naurattamaan
  • Tosi hyvin ja orgaanisesti rakentui kuva perheestä, että millaisia nää oikeesti ovat
  • Hyvin käytetty farssin keinoja, yksi ei osaa käyttää puhelinta ollenkaan
  • Olitte päässeet ns farssin ytimeen
  • Oli tosi selkeä, mutta loppu tuli silti silleen, että mitähän tässä seuraavaksi tapahtuu
  • Tästä olisi halunnut koko illan esityksen
  • Tarkkoja havaintoja ihmisistä, esim kun äiti huomasi kaulakorun, tarkka havainto ja muutos, joka kannettiin loppuun asti
  • Hahmot olivat karikatyyrisiä, mutta loppujen lopuksi kuitenkin tosi realistisia ja samaistuttavia
  • Jarin hahmo oli kaikista lempparein koko jutussa, en vaan käsitä että miten sen sai Katri tehtyä
  • Kontakti oli ihanaa katottavaa, oli ihanaa että olitte lisänneet kohtia, joissa vai keskittyä vain pariskuntaan, esim syöttäminen
  • Ryhmädynamiikka oli hienoa
  • Täynnä asioita, joita rakastin, jos lähtisin luettelemaan, luettelisin koko näytelmän. Se oli ihanaa katsottavaa. Kun teitte sen niin tosissaan, se teki siitä nautinnollista katsoa.
  • Kaikki hahmot olivat vähän outoja, mutta oli myös tasoja, joilla ne olivat outoja.
  • Yksinkertaisuus on valttia. Upea rytmi, upea energia, upea läsnäolo. Matti jännitti eniten tämän ryhmän kohdalla, koska oltiin suurimmalla riskialueella. Matti jännitti, että toivottavasti jaksatte uskoa, että pidätte tiukan rytmin ja teette isolla energialla. Ja kun se alkoi, tuli että JES. Nyt katotaan! Se lähti heti ja se oli äärimmäisen tärkeää, että se lähti heti. Kannoitte sen hienosti. Haluaisin nähdä koko illan version.